Onrust

Lege dagen.

Ik kan me inbeelden dat anderen er soms naar snakken. Dagen waarin er niets op je planning staat, waarin je alles kan doen wat je wilt.

Ik daarentegen hou er niet van.

Een hele dag niets te doen hebben beangstigd me. Het liefst van al ben ik druk bezig, van het een naar het ander. Niet stilstaan. Gewoon doen.

Dat niet houden van begint al met de ochtend van zo’n lege dag. Die gaat gepaard met een soort van kater van somberheid. En paniek, dat soms ook.

Opstaan lukt me dankzij mijn strakke structuur nog wel. Toch beland ik nogal miserabel meestal terug in mijn bed met een boek. Om vervolgens tot de middag te slapen.

Het frappante is dat er steeds dingen op mijn to-do-lijstje staan, maar dat ik op zo’n lege dag tot niets kom.

Het lijkt er op dat ik een ritme in mijn leven nodig heb. Een drive, een motor die me gaande houdt. Met als uitdaging hier een goed evenwicht in te vinden.

Want ik wil het wel kunnen, dat stilvallen. Ik wil wel momenten van ‘niets doen’ kunnen inbouwen zonder al die onrust die daarmee gepaard gaat.

En dus experimenteer ik vandaag (op een lege dag) hiermee: geen uitstapjes om tijd te vullen of van die andere vul-trucjes die ik maar al te goed ken. Vandaag neem ik rust en werk ik aan mijn to-do-lijst.

Zonder al te veel onrust, hoop ik..

2 gedachtes over “Onrust

Geef een reactie

