Cocoonen

Een week, oftewel 168 uur. Zo lang ben ik nu al ontslagen uit het ziekenhuis. En van de 168 sliep ik er zeker 135.

Mijn dagen breng ik door in bed. Daar slaap ik de ondraaglijke momenten weg. Overdag droomloos, ’s nachts gevuld met nachtmerries. Vreemd hoe zo iets kan. Alsof mijn slaap onderscheid maakt tussen de ‘veilige’ dagen en die vreselijke nachten.

Ik ben al heel mijn leven een slechte slaper, maar soms gaat mijn lijf in een soort ‘trauma-modus’ waarbij alles te veel energie vreet en ik niet anders kan dan cocoonen in mijn bed. Weg van alle prikkels, weg van de angst.

Sommige mensen zeggen dat ik dat dan maar moet doen, de crisis weg slapen en dat gigantisch slaaptekort inhalen. Anderen vinden dat ik vlucht en dat ik terug in actie moet schieten. Beide groepen klinken even bezorgd.

Ik wou dat ik het aan mijn hulpverleners kon vragen: een objectief antwoord over wat dan goed of slecht zou zijn. Een soort van handleiding over hoe om te gaan met deze crisis. Maar het is vakantieperiode en dus zijn zij met verlof.

Daarnaast wil ik vooral dat het stopt.

Ik vocht al te vaak met dit monster. Al veel te veel werd mijn leven op z’n kop gezet door deze demonen. En hoewel je dan zou denken dat ik de nodige tools om dit te counteren wel onder de knie zou moeten hebben, baart oefening weinig kunst als je ’t mij vraagt.

Het lijkt alsof ik telkens weer beland in een staat van reddeloosheid. Alsof ik even weer een kind van 1,5 word: een beperkte taal, nog niet echt op mijn benen kunnen staan en vooral heel afhankelijk van zorgfiguren.

Misschien is het beste medicijn -in afwachting van de werking van de aanpassing van mijn neuroleptica- wel tijd. Mezelf de tijd gunnen om hulpeloos te zijn en mij laten omringen met zij die mij die tijd gunnen.

 

Geef een reactie

